Personporträtt på eleverna Hanna och Anna.

Anna & Hannah | Design Day 2022

Anna och Hannah går tredje året på Designgymnasiet Kungsholmen, inredningsdesign. Vi intervjuade dem under Design day där de deltog i utställningen med sitt interaktiva morddrama.

Berätta om vad Design day är för den som aldrig upplevt det?
– Design day är en utställning där elever får ställa ut sina gymnasiearbeten och arbeten de gjort under året, säger Anna.

– Design day är både för att inspirera de som är är på öppet hus samtidigt som vi får ställa ut det vi gjort, fyller Hannah i.

Vad har ni ställt ut?
– Vi har ställt ut vårt gemensamma gymnasiearbete, det är ett mordmysterium. Det är en modell av ett hus, 1 gånger 1 meter stort som vi inrett och där vi placerat ut ett lik och en förövare. Det är ett interaktivt morddrama med massor av ledtrådar inne i huset, berättar Hannah.

– Det kändes roligt att skapa något där den som tittar kan engagera sig. Jag gillar att arbete med hus och små detaljer samtidigt som jag älskar mordmysterium. Det är väldigt detaljerat så det är lätt att missa några ledtrådar, säger Anna.

Vad är det bästa med Design day?
– Man får känna sig som en riktig konstnär och vi har jobbat med det hela året så det är kul att se det visas upp, säger Anna.

– Det bästa är att vi får visa upp våra arbeten och att får testa på att ställa ut. Det är också roligt att ens vänner och familj kan komma och se det, säger Hannah.

Hur är gemenskapen på skolan?
– Det är en trevlig skola som känns konstnärlig, avslappnad och välkomnande, säger Anna.

– Jag som ambassadör tycker det är en väldigt bra gemenskap. Jag får lära känna folk enkelt på öppet hus. Det är inte en liten skola men eftersom vi är 300 elever blir det ändå en fin gemenskap, berättar Hannah.

Vad är det bästa med skolan?
– Det finns inga riktiga gränser för vad man får göra, om man vill testa något nytt eller arbeta med något nytt material man aldrig arbetat med förut får man chansen, säger Hannah.

– Man får också enkelt hjälp då lärarna inte har för många elever. Lärarna anpassar sig efter elevernas behov, det är inte så strikt och man får hjälp när man behöver det, berättar Anna.

– Lärarna finns här för oss elever, fyller Hannah i.

Vem passar utbildningen?
– Inredningsdesign passar den som älskar att vara kreativ och gillar inredning. Vi gör mycket annat förutom inredning, vi målar, ritar och skapar konst, berättar Anna.

– Är man kreativ passar det perfekt! Det är också högskoleförberedande vilket är bra, avslutar Hannah.