Design Trips

Elever sitter runt bord och pratar, svartvitt.

Designgymnasiet i samarbete med Erasmus+

Erasmus+ driver ett europeiskt samarbete och har tillsammans med Designgymnasiet projekt för internationalisering. Projekten innebär utlandsresor för elever och personal där praktik och utbildning står i fokus. Klasser har bland annat åkt till Cordoba Spanien för praktik.

Samarbetet med Erasmus+ ger många möjligheter till utbyten med designskolor runt om i världen. Resorna görs för att vi ska lära oss och för att vi fortsatt ska kunna erbjuda designutbildningar i framkant.

Erasmus+ logga.

Minnen för livet

Att åka utomlands på Erasmus+ uppdrag är en utmaning och en möjlighet. Det är samtidigt ett äventyr, och ett minne för livet. Eleverna utvecklas både ämnesmässigt och personligt under sina resor. De resor som görs i samarbete med Erasmus+ är APL (praktik), klassutbyten med projekt samt jobbskuggning och utbildning för personal. Erasmusprogrammet är ett inkluderande projekt där många kan få möjlighet att åka om man klarar skolan, har den närvaro som behövs samt vill representera skolan.

Elever står och tittar på utställning om praktik utomlands.

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vårt Erasmus+ samarbete. Ställ gärna dina övriga frågor på Öppet hus eller kontakta oss!

• Erasmus+ är EU:s program för utbildning, ungdomar och idrott. Du kan läsa mer på deras hemsida.

• På Designgymnasiet Sickla har eleverna på Hantverksprogrammet gjort sin APL i Porto, Portugal. Där har de varit i 6 veckor och praktiserat på olika textil- och designföretag.

Personal från Designgymnasiet Kungsholmen, Sickla, Malmö och Göteborg är också ute och jobbskuggar på skolor ute i Europa. Exempelvis kommer rektorerna från de fyra Designskolorna åka till Helsingfors Bildkonstgymnasium för att jobbskugga under en vecka.

Besök oss

Du upplever oss allra bäst på plats. Anmäl dig till Öppet hus eller boka in dig till Designelev för en dag för att lära känna oss bättre. Varmt välkommen!