”Man får verkligen en inblick i produktutveckling”

Adam Omra går teknikprogrammet med inrikting design och produktdesign. Han berättar i fem snabba frågor om sin utbildning och även om skolan.

Berätta lite om Designgymnasiet Kungsholmen
– Jag skulle säga att det bästa med våran skola är storleken och lärarna. Jag kom från en skola med över 1000 elever och att sen komma till Designgymnasiet Kungsholmen var verkligen en positiv förändring. Skolan känns liten på ett bra sätt, det känns inte påträngande utan man får en skön känsla på skolan vilket leder till en bra relation med lärarna. Lärarna är riktigt bra och relationen med dom är extra viktigt på mitt program då det kräver ganska mycket plugg. Att känna sig bekväm med lärarna och kunna prata med dom om utveckling är riktigt bra.

Vad tycker du vi skulle kunna säga till de som har bestämt sig att börja hos oss, vad kan de förvänta sig?
– Till er som bestämt sig att börja hos oss så kan ni förvänta er en riktigt kreativ skola där man kommer få jobba på spännande saker. Man kommer märka hur skönt det är att gå på en skola i denna storlek och hur bra lärarna är.

Vad får du lära dig på ditt program?
– På teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling jobbar vi med flera olika projekt, det mesta sker på datorn och vi har bland annat fått bygga städer i 3D program och jobbat i grupper med att komma på en produkt där vi fått göra allt från design till materialkostnad. Man får verkligen en inblick i produktutveckling.

Vad är det bästa med ditt program?
– Det bästa med mitt program är att det är öppet och kreativt. Man jobbar med projekt där man får en inblick i hur saker fungerar och om man väljer att plugga vidare efter gymnasiet så är det väldigt öppet kring vad man kan göra då man får grunden till mycket. Berätta om stämningen på skolan. Stämningen på skolan är riktigt bra, man har bra relationer med både lärarna och sina vänner. Eftersom skolan är liten gör det verkligen stor skillnad och man får en helt annan känsla när man kommer till skolan.

Har vi några roliga aktiviteter som händer på skolan?
– På skolan har vi flera aktiviteter. Under vintern sker mycket vi har bland annat luciafirande med hela skolan och varje år så bjuder skolan på en skidresa till Romme. Det är riktigt kul att få vara med sina vänner men på samma gång så kan man lära känna flera på skolan.