Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vår skola och våra utbildningar.

• Ja! Alla våra utbildningar ger högskolebehörighet och förbereder dig för vidare studier på högskola och universitet. På yrkesprogrammet Hantverk kan dock den som vill välja bort det. Alla program innehåller också två individuella val där du kan bredda din behörighet genom att lägga till exempelvis mer matematik eller språk, eller satsa mer på ditt kreativa tillval. Det valet behöver du dock inte göra förrän du börjat på programmet.

• Nej, du behöver inte göra några antagningsprov i din ansökan till Designgymnasiet. Ansökan görs som en vanlig gymnasieansökan.

• Nej, du behöver inga förkunskaper inom den profilen du söker, bara ett intresse. Vi lär dig resten!

• På Estetprogrammet och på Teknikprogrammet går det ca. 32 elever i varje klass. På Hantverksprogrammet går det ca. 22 elever i varje klass.

• Alla elever på skolan får låna en MacBook Air under sin tid på skolan.

• Det går ca. 280 elever på skolan.

• De närmaste hållplatserna till skolan är Sickla strand, Sickla köpkvarter, Sickla Allé och Sickla Bro.

• Vi använder oss utav Friskis och svettis lokaler i Sickla.

• Vi har en egen matsal med catering från Eatery.

Fick du inte svar på din fråga?