Personporträtt på eleven Adam.

Adam Omra | Design Day 2022

Adam Omra går på Designgymnasiet Kungsholmen och läser teknikprogrammet med inriktning produktdesign. Vi pratade med honom under Design day om hans upplevelse av skolan och hans alldeles egna app.

Berätta om vad Design day är för den som aldrig upplevt det?
– Det är en dag där man får se vad alla klasser och linjer jobbat med. Från treorna får man se större projekt, som gymnasiearbetet. Det är en kul dag där alla är välkomna, både elever och föräldrar.

Vad är det bästa med Design day?
– Det bästa med Design day är att se vad alla andra jobbar med. Under året har man mest fokus på vad man själv jobbar med så det är kul att få se vad alla andra gör.

Vilka projekt är det ni visar upp här?
– Det är allt möjligt, från teknik är det mer digitalt, digitala 3D modeller med AutoCAD  och Sketch up. Estetarna visar upp mer konst, bild och måleri och handelseleverna ger en inblick i hur deras utlandspraktik var. Design day blir en blandning av fysiska saker man kan ta på och digitala saker.

Vad visar du upp?

– Jag visar upp mitt gymnasiearbete. Där har jag utvecklat en smart lösning för digitala kvitton. Idén uppkom då jag märkte hur man alltid slänger fysiska kvitton, det slängs över 4 miljarder kvitton varje år. När jag tittade på en lösning tänkte jag på en app. Så jag har designat en app där jag tittat på UX och hur man kan koppla det till butiker. Syftet är att få till en hållbar och smart hantering av kvitton. Genom VDn för Academedia fick jag även en träff med VDn för BankID som gav mig feedback på projektet. Det var väldigt kul.

Prototypbilder av en app för digitala kvitton på en mobiltelefon.

Hur är gemenskapen på skolan?
– Den är väldigt bra vilket till stor del är tack vare storleken på skolan då man lätt får kontakt med nya personer. Man kommer nära andra elever och har bra kontakt med lärarna.

Vad är det bästa med skolan?
– Det är fokuset på design i de flesta kurserna. Även i de teoretiska ämnena har vi använt design vilket skapar förståelse för hur man kan använda det teoretiska i en kreativ process.

Vem passar utbildningen?
– Folk som vill ha en relativt teoretisk utbildning men med stort fokus på design och kreativitet. Du får arbeta med händerna och designa. Det passar dig som vill jobba med design i framtiden. Du får väldigt mycket valmöjligheter efter gymnasiet och bra högskolebehörighet.