Lärare ler mot elever i klassrummet.

”I år har eleverna fått göra praktik i Cordoba och Dublin”

Ulrika är lärare på försäljnings- och serviceprogrammet och har varit på Designgymnasiet sedan 2018. Hon undervisar främst i praktiska ämnen som utställningsdesign, praktisk marknadsföring och entreprenörskap, där eleverna får driva eget företag via Ung företagsamhet (UF), men är även förstelärare på Designgymnasiet Kungsholmen.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att träffa mina elever varje dag för vi utvecklar en sådan himla fin relation och speciellt över tiden. Sedan tycker jag det är otroligt häftigt att se elevernas utveckling från årskurs ett till årskurs tre, de går från ungdomar till unga vuxna.

Hur skulle du beskriva Designgymnasiet som skola?
– Designgymnasiet är en väldigt trevlig skola, den är mindre och familjär och man känner igen alla elever, även de man inte undervisar, det är en trygghet.

Vem passar att gå på försäljnings- och serviceprogrammet?
– På försäljnings- och serviceprogrammet passar alla som tycker om försäljning, företagande och skapande skulle jag säga. I utbildningen ingår ju även praktik (APL) under 10 veckor i åk 2 och 3 men även måndagar stora delar av vårterminen så det är bra om man tycker om att varva teori och praktik.

Vad får eleverna lära sig på utställningsdesign?
– Jag undervisar som sagt på ett yrkesprogram så eleverna får lära sig väldigt mycket om service, personlig försäljning, företagande, men även utställningsdesign och grafiskt skapande. Sedan har man självklart de gymnasiegemensamma ämnena som andra inriktningar.

Vad tycker du man som elev ska tänka på när man väljer gymnasium?
– Att man ska välja linje utifrån vad man själv är intresserad av och inte utifrån vad vänner väljer eller familj tycker. Man finner så mycket nya bekantskaper och bygger relationer på gymnasieskolan man väljer.

Berätta om något särskilt kul som händer på skolan under elevens tre år!
– På försäljnings- och serviceprogrammet så är en stor händelse att eleverna erbjuds möjlighet att göra sin praktik (APL) ute i Europa i årskurs 3 under vårterminen. I år har eleverna fått möjlighet att göra praktik i Cordoba (Spanien) och Dublin (Irland). Detta via Erasmus som är en EU organisation som arbetar med internationell skolutveckling. Erasmus är välkänt och meriterande hos arbetsgivare både i Sverige och Europa.

Berätta om Design Day!
– Design Day är elevernas dag kan man säga, där familj och vänner bjuds in till skolan under festligare former. Eleverna visar under denna dag upp sina gymnasiearbeten men även annat alster de arbetat med under läsåret. På försäljnings- och serviceprogrammet visar eleverna upp sin APL (praktik) i form av fotovernissage och det bjuds alltid på något gott att äta och dricka.