Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vår skola och våra utbildningar.

• Nej, du behöver inte göra några antagningsprov i din ansökan till Designgymnasiet. Ansökan görs som en vanlig gymnasieansökan.

• Nej, du behöver inga förkunskaper inom den profilen du söker, bara ett intresse. Vi lär dig resten!

• Ja! Alla våra utbildningar ger högskolebehörighet. Både Estetiska programmet och Teknikprogrammet förbereder dig för vidare studier på högskola och universitet.

Estetiska programmet ger grundläggande högskolebehörighet, du kan dock utöka din behörighet genom att lägga till exempelvis mer matematik i individuella valen.

Teknikprogrammet ger utökad behörighet och förbereder för fler, tekniska högskole- och universitetsutbildningar.

• I varje klass går ca. 32 elever.

• Alla elever hos oss får låna en PC under hela sin studietid.

• Just nu går det ca. 160 elever på skolan.

• De närmaste hållplatserna är Masthuggstorget, Järntorget eller Prinsgatan.

• Vi har ingen egen idrottshall utan vi har tillgång till andra närliggande lokaler.

• Vi har en egen matsal som alla elever äter i. Maten levereras av Eatery.

Fick du inte svar på din fråga?