Hoppa till innehållet

Ansökan till Designgymnasiet Malmö

Ansökan till Designgymnasiet Malmö görs via gymnasieantagningen SkåneGY, det gäller dig som bor i Skåne eller i västra Blekinge. Bor du utanför gör du ansökan via din hemkommuns gymnasieantagning. Det krävs inga antagningsprov för att börja här utan du söker med ditt meritvärde från dina grundskolebetyg. Nedan kan du se hur gymnasievalet går till i stora drag. Har du frågor om gymnasieantagningen kan du prata med SYV på din grundskola. Har du frågor om Designgymnasiet specifik är du varmt välkommen att kontakta oss.

Tre elever runt ett bord och en lärare som står bredvid.

Så går gymnasievalet till

Nedan kan du se hur gymnasievalet går till i stora drag. Har du frågor är det en bra idé att prata med din SYV.

1. 1

Ansökan öppnar i januari och du söker med ditt preliminära meritvärde.

2. 2

Du får ett preliminärt antagningsbesked. Det är endast en indikation på hur du ligger till i valet.

3. 3

Efter ditt preliminära besked har du möjlighet att göra ett omval, eller prioritera om dina val.

4. 4

Under sommaren får du ditt slutgiltiga besked. Det behöver du tacka ja eller nej till.

5. 5

Slutligen sker en reservantagning, det är främst aktuellt för dig som inte kom in på ditt förstahandsval men som fortfarande valt att stå kvar som reserv till det.

Besök oss

Du upplever oss allra bäst på plats. Anmäl dig till Öppet hus eller boka in dig till Designelev för en dag för att lära känna oss bättre. Varmt välkommen!