Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vår skola och våra utbildningar.

• Vi startar till hösten 2024 och du som ska börja gymnasiet då kan söka. Du behöver också vara behörig till gymnasiet för att börja, du kan läsa mer om gymnasiebehörighet här.

• Designgymnasiet startade i Stockholm Sickla 2005. Sedan dess har vi växt och finns idag i Sickla och på Kungsholmen i Stockholm, samt i Malmö och Göteborg. Designgymnasiet Västerås startar till hösten 2024.

• Till studiestart 2024 flyttar vi in på Ingenjör Bååths gata 47, mitt i centrala Västerås, nära centralstationen.

• Nej, du behöver inte göra några antagningsprov i din ansökan till Designgymnasiet. Ansökan görs som en vanlig gymnasieansökan.

• Nej, du behöver inga förkunskaper inom den profilen du söker, bara ett intresse. Vi lär dig resten!

• Ja! Alla våra utbildningar ger högskolebehörighet. Både Estetiska programmet och Teknikprogrammet förbereder dig för vidare studier på högskola och universitet.

Estetiska programmet ger grundläggande högskolebehörighet, du kan dock utöka din behörighet genom att lägga till exempelvis mer matematik i individuella valen.

Teknikprogrammet ger utökad behörighet och förbereder för fler, tekniska högskole- och universitetsutbildningar.

Fick du inte svar på din fråga?